הפקולטה למשפטים אוניברסיטת חיפה
משפט בעולם משתנה
 

    מוזיאון חיפה לאמנות: חלון ראווה    
לצפייה כל קטעי הוידאו    

יוזמה משותפת של הפקולטה למשפטים והמוזיאון הולידה תצוגה זו המהווה חלון ראווה לתערוכות המוצגות עתה במוזיאון. בהצגת תעודת סטודנט כניסה חד־פעמית תעלה 20₪ (לסטודנטים תושבי חיפה כניסה חד־פעמית תעלה 15₪) ומנוי למוזיאון יעלה 99₪. 

בימים אלו מוצגת במוזיאון חיפה לאמנות תערוכה המתרכזת בעבודות וידיאו ישראליות מן העשור האחרון. תערוכה זו, "מבט על: וידיאו ישראלי 2010-2000", צמחה מתוך סדרת הקרנות שהוצגה במוזיאון הטייט מודרן בלונדון בפברואר 2010. אוצר התערוכה סרג'יו אדלשטיין, מנהל המרכז לאמנות עכשווית בתל אביב, נותן ביטוי להתעניינות המקומית והעולמית הגוברת בעבודות וידיאו מישראל. תחום אמנותי זה נע הלוך ושוב בין תגובה ישירה למציאות פוליטית אלימה לבין נטייה להתכנסות אישית ולחיפוש אחר זהות ותשובות לשאלות קיומיות. כמו כן, מאפייניה של אמנות זו מעוררים שאלה בדבר מיקומה וזיקתה לערוצי הטלוויזיה והחדשות המרובים בארץ ובעולם. בתערוכה מוצגות עשרים ואחת עבודות וידיאו המשקפות תחומי עניין חזותיים, פוליטיים, חברתיים ואישיים מגוונים. הן נוצרו על ידי האמנים הבולטים – והבוטים – בתחום אמנותי זה.  

במקביל לתערוכה זו מוצגת ב"יציאת חירום: המרכז  למדיה חדשה" תערוכה החושפת את עבודות הווידיאו של יאיר גרבוז, מאבות הז'אנר של אמנות הווידיאו בישראל (אוצרת: אילנה טננבאום); בסדרת התערוכות "אדרנלין" מוצגות שתי תערוכות יחיד של שני אמנים צעירים: אבי סבח והילה טוני נבוק (אוצרת: רותם רוף); בקומה העליונה מוצגת תערוכתו של ד"ר גדעון עפרת "הוצאה לאור: מן המחסנים לחלל התצוגה" – תערוכה אשר חושפת את אוסף מוזיאון חיפה לאמנות ומעלה לראשונה את תכולת המחסנים לאולמות התצוגה.

בתצוגה זו ניתן לראות מבחר עבודות וידיאו מתוך התערוכה "מבט על" באדיבות האמנים:

שחר מרקוס, סביח, 2006

שחר מרקוס מכין מנת סביח ענקית באמצעות מחוות גופניות המזכירות את "ציורי הפעולה" של ג'קסון פולוק. בחירת מרכיבי המזון ואופן ההנחה הרציני והמושכל שלהם על ה"בד" – למעשה, פיתה עצומה בגודלה – מחליפים את יסודות הציור וכך מקשרים את מיתוס האמן־המאסטר לדבר־מה עממי.

אורי קצנשטיין, Hope Machines, 2007  

בעולם האפוקליפטי־דמיוני שיצר אורי קצנשטיין שוב מתגלה אופיו של המין האנושי, אשר שורד ומסתגל למציאות חדשה ובו בזמן מחפש קשר מתמיד עם סובביו. העבודה המקברית משקפת את האסון שפקד את הדמויות ואת תחושת הבדידות והריק.

מלכי טסלר, מגרש משחקים, 2008

מלכי טסלר חוסמת בגופה מגלשה לילדים וכך מונעת מהם את הזכות לשחק. ההורים בליווי ילדיהם מגיבים בעוצמה רבה למעשה, הנתפס בעיניהם כמקומם מאוד. העבודה מצביעה על השימוש האוטומטי באלימות כברירת מחדל ראשונית, אף ללא איום קיומי מהותי.

ליאור ווטרמן, עמית לוינגר וירדן גת, פלאזמה, 2008

בעבודה קצרה וסרקסטית זו נראית אישה יושבת על ספה. היא נשאבת לעולם הרומנטי שבו היא צופה בטלוויזיה – שאנסון צרפתי נוגה. לפתע המציאות מכה בה וקוטעת את הפנטזיות השאננות האוחזות בה.

רועי מנחם מרקוביץ', ללא כותרת, 2007

סרטי האסונות המקובלים בימינו מתאפיינים באופי דרמטי מודגש. בניגוד לכך, עבודה זו מפריכה את הפרנויה המתעוררת בעקבות מחשבות על אסונות עתידיים, וזאת באמצעות אפקטים זולים המחלישים את חששותינו מן ההרס והאבדון או מסתם תקלה מרגיזה.


על המוזיאון:

מוזיאון חיפה לאמנות, אחד המוזיאונים לאמנות הגדולים בישראל, מתמקד בהצגת  הדופק החי והפועם של האמנות העכשווית, הישראלית והבינלאומית כאחד. כגוף ביקורתי פעיל בשדה האמנות שם לו המוזיאון כמטרה לעקוב אחר המגמות, התופעות  והתהליכים המאפיינים את התרבות בת זמננו כפי שהם משתקפים באמנות העכשווית  על כל תחומיה וביטוייה הפלסטיים. המוזיאון פועל במבנה אבן ייחודי שנבנה בשנות  השלושים כבית ספר והוכרז כאתר לשימור. חשיבותו ההיסטורית של הבניין נובעת ממיקומו הטופוגרפי על גבול ואדי ניסנאס, ציר מרכזי של התרבות המקומית, המחבר שלוש שכונות – יהודית, מוסלמית, ונוצרית. עובדה זו מאפשרת לו להיות גשר בין־תרבותי המשקף את המארג העירוני־קהילתי המיוחד של העיר.